Debiteringspriser:

  • Servicebil: 500 kr per bil och dygn (625 kr inklusive moms).
  • Timdebitering för privatpersoner: 600 kr (750 kr inklusive moms, exklusive ROT) för kontinuerligt arbete. Vid offert faktureras de timmar som erbjuds.
  • Övrig timtaxa: Enligt överenskommelse.
  • Extra kostnad för akuta utryckningar under ordinarie arbetstid: 1600 kr (2000 kr inklusive moms).
  • Extra kostnad för akuta utryckningar utanför ordinarie arbetstid: 3200 kr (4000 kr inklusive moms).
  • Minimidebitering (2 timmar + servicebil).
  • Eventuella parkeringsavgifter tillkommer vid löpande debitering.


Bokade arbeten och offerter:

  • Du kan avboka eller omboka planerade arbeten upp till en hel arbetsdag (24 timmar) före vårt besök. Det innebär att om du har ett inbokat arbete tidigt på måndag morgon måste du avboka eller omboka senast torsdag eftermiddag veckan innan. Vid avbokningar som sker mindre än 24 timmar före inbokat arbete kommer kostnader att debiteras.
  • Vid "bomkörning", när vi inte kan utföra vårt arbete eller ge en offert som planerat på grund av att beställaren inte har det utlovade materialet, inte släpper in oss, inte dyker upp eller har glömt att förbereda platsen, kommer kostnader att debiteras. Vid bomkörning vid offertbesök, som annars är kostnadsfritt, gäller en minimidebitering.


Ändringar, tillägg och avvikelser från offerten:

  • Vid ändringar, tillägg eller avvikelser från en offert faktureras administrativ tid för att ändra offerten eller faktureringsunderlaget. Om du önskar en ny offert för ändringar bör du mejla projektchefen. Eventuellt avbrott i arbetet på grund av väntan på en offert för ändringar kommer att faktureras löpande. Om dina ändringar innebär nya inköp kommer tid för resa och inköp att debiteras. Om ändringar görs utan att informera projektchefen och arbetet redan har utförts på ändringarna kommer detta att faktureras baserat på elektrikerns redovisning.

 

Arbetstider:

  • Våra arbetstider på helgfria vardagar är mellan kl. 7:00 och 16:00, måndag till fredag.

 

Fakturering:

  • Arbeten som pågår längre än en vecka kan komma att delas upp i flera fakturor baserat på genomfört arbete. Betalningsvillkoren är normalt 15 dagar netto om inget annat avtalats.
  • Vid ändringar av en redan utfärdad faktura eller vid avslag på grund av felaktiga uppgifter eller avslag från Skatteverket kommer en avgift på 500 kr inklusive moms att tas ut för de ökade administrativa kostnaderna.
  • Monterat material förblir vår egendom tills full betalning har mottagits.
  • Eventuella synpunkter på fakturan måste lämnas senast 8 dagar efter fakturadatum för att vara giltiga.
  • En påminnelseavgift på 100 kr per påminnelse kommer att debiteras vid försenad betalning.
  • Vid betalning efter förfallodagen kommer ränta enligt räntelagen plus 18% att debiteras.

 

ROT-avdrag:

  • Om du som kund önskar använda ROT-avdraget måste du informera AVA Electro vid beställningen och tillhandahålla korrekta uppgifter. Vi behöver följande uppgifter:

    - namn och adress
    - personnummer
    - fastighetsbeteckning
    - lägenhetsnummer eller organisationsnummer för bostadsrättsföreningen.

    ROT-avdraget är 30% av arbetskostnaden och dras av direkt från fakturan. Vänligen notera att ROT-avdrag inte gäller för arbeten med minimidebitering. Du kan läsa mer om ROT-avdraget här.

  • Om Skatteverket begär kompletterande information angående ditt ärende är det ditt ansvar som sökande av ROT-avdraget att förse Skatteverket med den efterfrågade informationen. Om Skatteverket begär information, vidarebefordrar AVA Electro Skatteverkets förfrågningsunderlag till dig som kund och du är själv ansvarig för att lämna in den begärda informationen.
  • Om Skatteverket avslår din ansökan om ROT-avdrag återgår betalningsansvaret till dig som kund och AVA Electro kommer att skicka en faktura för det återstående beloppet.


Offerter:

  • Vid offert för installation av jordfelsbrytare tillkommer tid för felsökning och åtgärd om det visar sig att anläggningen har jordfel som löser ut jordfelsbrytaren. Alternativt kommer felaktiga grupper att kopplas ifrån.
  • En sedvanlig kreditprövning kan komma att utföras i samband med offerten. En kreditprövning påverkar inte dina framtida kreditmöjligheter.
  • Offerten är giltig i 30 dagar om inget annat anges i offerten.


Hinder:

  • Om det finns risk för borrning i vatten- och avloppsrör under arbetet måste beställaren informera oss innan arbetet påbörjas. Hyresgäster förväntas söka information från hyresvärden.
  • Beställaren ansvarar för att flytta undan inredning och möblemang innan arbetet påbörjas, för att möjliggöra arbete i normala arbetsställningar och för att undvika eventuella skador.


Eget material:

  • Offerten för montering av beställarens eget inköpta material baseras på att materialet är av svensk byggstandard och är CE-märkt. Eventuell felsökning eller svårigheter med inkoppling på grund av kundens materialval kommer att debiteras utöver den offererade summan.

 

Stillestånd:

  • Oplanerade stillestånd eller väntetider som överstiger 30 minuter (orsakade av beställaren) kommer att regleras som ändringsarbete (ÄTA) och debiteras separat.